Alla inlägg den 4 augusti 2010

Av Helena V Löfström - 4 augusti 2010 22:52

Har idag haft en trevlig dag med min familj. Jag blev bjuden av mamma och pappa på Dragon Restaurang i Tierp. Mycket trevligt var det och god mat. Dragon Restaurang ligger i ett gammalt hus på stortorget som vi (föräldrarna) drev biograf i mellan åren 1983-1993. Det är förstås ombyggt, men det fanns en del inventarier som satt kvar. De stora takkupolerna, pelarna, ytterdörrarna från gaveln, ena trappan till balkongen och jag visste direkt vilket trappsteg som sitter löst :)Det var så himla synd att inte kommunen ville hjälpa till och renovera stället när vi hyrde lokalen, för det här är Tierps Bio!   


Där inne såg jag Ronja Rövardotter (1984) 16 gånger! Minns också när min mormor och jag såg Tjorven, Emil och Pippi Långstrump där. 1984 blev jag 11 år och mina äldre bröder slog vad om att jag inte vågade se filmen Gremlins.Men det gjorde jag! Den var bara lite läskig minns jag :) När jag hade fyllt 14 fick jag börja arbeta i kassan. Tidigare hade jag bara fått riva biljetter i dörren och städa salongen. 


1994 bestämde föräldrarna sig för att det inte var ekonomiskt att driva biografen i egen regi längre och utannonserade att projektorerna var till salu. Då var den en herre vid namn Björn Wallgren, som redan drev flertalet biografer i Gästrikland och Dalarna, som såg annonsen och var intresserad. Vi flyttade in i Aspenskolans Aula och där är vi kvar än idag. Min pappa (maskinist) och jag (kassörska) arbetar åt Björn biografer än idag och är hängivna filmälskare. Hoppas mina barn kommer att börja arbeta där en dag de också :)


Nu väntar sängen efter en bra födelsedag. I morgon har jag lovat att arbeta på mitt ordinarie arbete några timmar. Får se om jag orkar mig dit vid 7 tiden som jag tänkt.


God natt världen!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Amigurumi

Bilder på mina verk.

Amugurumi beskrivningar

Gratis beskrivningar på virkade djur

Min egen gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards